Kikkiland

Våren 14

Föreställning med Kikki Danielsson i en ledande roll. Succé på så många olika plan.

Stjärnan och Odjuret

Våren 14

Stjärnan & Odjuret med Cecilia Nilsson och Mattias Olsson i huvudrollerna –  blev en äkta pärla.

Losern & Skönheten

Våren 14

En barnmusikal med fantastisk musik av Mikael Svanevik.

Flykten från Bastöy

Våren 10. Storfilm i Norge med Stellan Skarsgård i huvudrollen. Fick stora publikpriset i Amanda – Norges Guldbagge. En flyktfilm med starkt patos. Det var regissören Marius Holsts drömprojekt – jag kom in och skrev om ett ofärdigt manus. Jag tänkte Clint Eastwood fast femton år. Flykten från Alcatraz fast i norsk arkipelag. Min första realiserade film.

Jenny From Hörby

En pjäs om en svensk porrstjärna – Jenny Swede – som frivilligt har valt att bli en – och i slutet väljer att förbli en. Hennes moster och egentliga mamma, är Augustbelönad författare som till sist väljer att acceptera och backa upp Jennys karriärbeslut. Jag baserade det på samlade historier jag läst om porraktörer som Puma Swede, Jenna Jameson, Ron Jeremy med flera.

Sattes upp på Malmö Stadsteaters intiman med en helt otrolig ensemble ledd av Dennis Sandin.

”Dennis Magnussons nya pjäs Jenny from Hörby är en av de mest intelligenta dramatiska skildringar som gjorts av den brytpunkt Sverige och svenskarna står inför just nu.”SvD

30 grader i februari

Våren 2012. Succé TV-serie skapad av Anders Weideman. Svenskar som håller på att gå sönder i värmen. Mitt hjärta i serien var min gamla kompis Kjell Wilhelmsson som gjorde Glenn. Hans hopplösa kärlek är modigt berättad. Lotta Tejles flykt bort från sin själv är ett gripande stycke.

Avsnitt 8 är mitt. Vinnare av tv-priset Kristallen.

7:3 Återbesöket

Våren 09. Jag såg filmen ”Capote” om hur den store författaren blev kär i och lurad av kriminella i tron att hans skrivande kunde rädda deras själar. Jag undrade om det fanns en svensk version – det fanns det.

Regi: Dennis Sandin.

”Lars Norens 7:3 som klyftig fars” SR

”Oerhört underhållande angrepp på en dramatiker som alltför länge varit oantastlig.” DN

Den Enfaldige Mördaren

Hösten 12. Dramatiseringen av Hans Alfredsons film med Michael Sgerström i huvudrollen. Jag fick en dag på mig att skiss på en idé – kom upp med att systern Vera skulle vara navet. Ett skott från höften som föll väl ut. En publik och kritikersuccé. Stående ovationer.

Regi Dennis Sandin.

”En blivande teaterklassiker.” Helsingsborgs Stadsteater

Oskyldigt Dömd

Fantastiskt roligt jobb med Johan Zollitisch som producent och skapare. Jag skulle spökskriva avsnitt fyra – det slutade med att jag skrev fyra avsnitt. Ett tag kändes det som varenda fånge i Sverige var oskyldig.

Porslinsnegrer

Jag hörde talas om Badin – en svart man som levde i kungliga hovet på 1700-talet – av Alex och Baker Karim. Jag såg framför mig alla dessa människor som lever nära makten – de känner doften av den, de kan nästan ta på den – men de får inte nyttja den.

Jag skrev pjäsen åt Månteatern och Alex spelade huvudrollen – Dennis Sandin regisserade. Vi blev anmälda till  diskrimineringsombudsmannen för titeln.

””Porslinsnegrer” är verkligen ett klipskt och rafflande drama om destruktiva, krympande krafter, bräckliga allianser, kön – och hemlöshet.” DN

 

KLASS

Våren 13. Detta är en pjäs om min klass i Bollebygd – och om min klass i Bollebygd – varje elev får sitt öde gestaltat  och allt väva samman till en röst. Specialskriven till de tolv eminenta avgångseleverna på Malmö Scenskola.

Regi: Dennis Sandin.

”Det är elegant gjort, en dynamisk komposition av monologer och scener med ”klassen” som en ödeskör i bakgrunden, som taktfast mässar fram sin dom.” /Sydsvenska Dagbladet /

Låt den rätte komma in

Hösten 08. Dramaturg på vampyrfilen från Blackeberg. Manus John Ajvide Lindkvist, regi Tomas Alfredson. Stilfull och allvarsam lek med en genré. Mitt stora bidrag var att ha ihjäl den redan döde Håkan – jag är ledsen zombie-lovers.

Guldbagge för bästa manus.

Att döda ett tivoli

Våren 13. En nyuppsättning – den fjärde (minst) av min Brott & Straff-histori om en arg flicka som slår sönder ett tivoli bara för att… ja, bara för att – fan helvete!

Dalateatern. Regi Karl Seldahl.

”Att döda ett Tivoli” är en stark pjäs, sprängfylld av förtätad och angelägen moralfilosofi…. Teater som håller publiken i ett välkommet grepp.” /Dalarnas Tidningar/

”En pjäs om när livet snurrar till… Skolföreställningarna bör träffa ungdomar hur mycket de än i aulan försöker dra luvan över huvudet../ Dalademokraten /

http://www.dalateatern.se/?act=184

Avalon

Våren 11. Dramaturg på Avalon, manus och regi Axel Pettersén. En febrig resa i ett varmt Båstad och ett varmt, febrigt samarbete en månad innan inspelning – jag minns än idag provfilmningarna med Johannes Brost. Han och Axel hade verkligen hittat något eget – och som de sedan lyckades föra över till film. Johannes fick guldbagge för bästa manliga huvudroll.

Drömmer om att dö (som en svensk med hög cred.)

Hösten 06. Första riktiga samarbetet med Dennis Sandin. Om kriget mellan en innehållslös statsminister och hans dotter som hittar sanningen i Black Metal. Pappan, statsministern är en blandning av min egen pappa och Göran Persson. Dottern är en blandning av mig och mig.

”Dennis Magnussons teatersensation”. DN

Vi drömmer vi hoppas

Våren 02. Min första riktiga produktion. Allt innan dess känns som övningar i backspegeln. Jag tänkte att en man ska stjäla en bil i Bollebygd. Han håller uppsikt över den från ett fik. Där arbetar en ung kvinna som inte lyckats ta livet av sig. Hon har en syster. Som skriver poesi men aldrig lyckats bli publicerad. Och alla tre är de sprängfyllda av drömmar och hopp.

”Svensk teater har fått en ny röst.” DN

Vem vakar över oss?

Jag skrev pjäsen utan beställning. Gunilla Johansson läste den av en tillfällighet och fick Borås Stadsteater på kroken. En kvinna från Bollebygd håller på att dö i cancer på solkusten och vägrar ha sin dotter Malin där. Hon vill uppleva sin sista tid ensam med sin nye man Jan-Åke. Många som läste pjäsen hade sympatiproblem med honom. Jag förstår ingenting: en bitter oförskämd mordbrännare som inte vill prata om känslor – whats not to like?

”Komplexa roller som väcker empati.” Borås Tidning

Söndag

Vad är en söndag? Såsiga timmar som släpar sig fram. Livet hinner i kapp en och man tänker för mycket på det. Karaktärerna i pjäsen färdas fram och tillbaka i tiden. Minns söndagar som summerar deras liv.  Dennis gjorde en fantastisk uppsättning på Teater Terrier.

”Det blir en berättelse som impregneras av barndomens ibland olidliga tidsrymder och maktlöshet – men med existentiella snarare än pyskoanalytiska undertexter.” SvD

Kung Markatta

Hösten 12. Succé på Teater Västmanland. Kinasägen goes svensk white trash. Jag läste Färden mot väster och översatte den till Eddie Meduza-land.

Går upp åter hösten 13.

”Riktigt bra familjeunderhållning.” VLT.

Finns nu även som bok. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174379488

Eddie 14

En Science Fiction pjäs om kloner som färdas ut i rymden på väg mot den beboliga planeten. Klonerna dör och ersätts av identiska kloner – men en av dem, Eddie 14, ser en kväll ljuset och hävdar att de är framme. Men varför stannar inte farkosten? Hur har de nedfrysta människorna tänkt? För visst har de en tanke med allt? Vi färdas väl inte här rymden utan en tanke bakom det?

Regi RagnaWeisteen.

”En pjäs som vittnar om Dennis Magnussons nyfikna mångsidighet som dramatiker. Med klonen Eddie kastar han sig ut i de verkligt stora reflektionerna om vem vi är, i en värld där människan gjort sig till herre över Gud, livet och döden.” SvD

Zlatans leende

Hösten 08. Sandra Stojiljkovic spelade tjejen som inte visste vem Zlatan var.  En pjäs om Malmö, om det magiska i det vardagliga. Behrang Miri spelade rapare. Familjeföreställning för stora scen.

Regi Dennis Sandin.

”Det är en värld som än är magisk och poetisk, än är grym och orättvis…” Sydsvenskan

”Färgstarkt skimmer över Malmö /…/ Jag riktigt hör den barska gamla staden hosta generat över det magiska skimmer som Dennis Magnusson och Dennis Sandin försiktigt strösslar över den.” Aftonbladet

Chans

Sommaren 13.

Sommarlovsföljetong som jag skrev med Sofia Fredén.